رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

از پخش صدای بهرام بیضایی در رثای تقوایی تا نمایش بادجن ، مبدا سینمای مستند ایران با صدای مرثیه ساز شاملو

۱۳:۰۲ - ۲۰۱۷/۰۲/۲۸
گزارشی از نمایش فیلم های ناصر تقوایی در دانشگاه شیراز؛

از پخش صدای بهرام بیضایی در رثای تقوایی تا نمایش بادجن ، مبدا سینمای مستند ایران با صدای مرثیه ساز شاملو

پیش از نمایش فیلم‌ها صدای بهرام بیضایی در گرامیداشتِ تقوایی در سالن پخش شد. در این نمایش برای لحظاتی کامرانِ حیدری، فیلمسازی که سابقه ساختن دینگو مارو را در کارنامه‌اش دارد نیز حضور داشت.

به گزارش ایلنا، کانون فیلم و عکس دانشگاه شیراز در دومین روز از نمایش فیلم‌های تقوایی به نمایش مستندهای نخل، باد جن، زار و پنج شنبه بازار میناب و فیلمِ کوتاه داستانی کشتی یونانی از سریِ قصه‌های کیش پرداخت.

پیش از نمایش فیلم‌ها صدای بهرام بیضایی در گرامیداشتِ تقوایی در سالن پخش شد. در این نمایش برای لحظاتی کامرانِ حیدری، فیلمسازی که سابقه ساختن دینگو مارو را در کارنامه‌اش دارد نیز حضور داشت.

مجریِ برنامه نیما شمس با اشاره به دورانِ ساختِ فیلم ها از شایان تدین برای گفتگو درباره فیلم ها دعوت به عمل آورد.

شایان تدین با تاکید بر این که صحبت از جنوب در فیلم‌های تقوایی فراتر از این ٥ فیلمی است که نمایش داده شد به زاویه دیدِ پرداختن به این فیلم ها اشاره کرد.

وی گفت این فیلم‌ها را هم می‌توان به عنوان پیش متن‌هایی برای فیلم‌های بلند تقوایی دید و هم به عنوانِ آثاری مستقل و افزود در این مقال تلاشش بر این است تا از هر دو جنبه اشاره‌هایی به فیلم‌های نمایش داده شده داشته باشد.
 
تدین با اشاره به تمهمیدهای بصری این فیلم‌ها (خاصه باد جن و نخل) توضیحات مختصری نیز درباره اهل هوا و شهرِ بندر لنگه ارائه داد. او باد جن را که بسیاری مبدا سینمای مستند ایران توصیف می‌کنند مرثیه ای برای بندر لنگه دانست و صدای مرثیه سازِ شاملو را نیز یادآوری کرد.

وی از تقواییِ نویسنده گفت و تاکید کرد تصویر در خدمت کلمات و گزارش آن نیست بلکه نریشن در آثار تقوایی مثلِ موسیقی بیانگر عمل می‌کند، عمق می‌بخشد و خاصه در نخل و باد جن نقشی تاکیدی بر عهده دارد. او از جزئیاتِ نهفته در باد جن و نقش صدا و تصویر و هم‌نشینی آن دو گفت و با اشاره به این که تقوایی از امکاناتِ سینما در همین فیلم‌ها نهایتِ بهره خلاقه را برده به نگاهِ اجتماعی برجسته تقوایی در باد جن اشاره‌ای کرد و زار را فاقد آن دانست.

در بخش دیگری از جلسه شایان تدین و نیما شمس به بررسی پلان به پلان کشتی یونانی پرداختند.

در این بخش از بسط ایده مقوا و معناهای ضمنیِ آن در این فیلم صحبت شد و فیلم نما به نما مورد مداقه قرار گرفت. تدین با اشاره به این که کشتی یونانی از لحاظِ نگاهِ اجتماعی یادآور باد جن است از تلخیِ فیلم و هولِ نهفته در شخصیتِ زن و پایان فیلم سخن گفت.

در نهایت نیز با احترام به تقوایی و تقدیم کشتی یونانی به گوهر مراد یادی شد از غلامحسین ساعدی و مساعدتی که تقوایی با او در تهیه پژوهش اهل هوا داشت.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
پرسش زد اسپم
کد زیر را وارد کنید.
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.