رفتن به محتوای اصلی

شما اینجا هستید

هر گاه به جای شناخت و معرفت علی، فقط از ولایتش بگوییم و به جای معرفت امام حسین، گریه و زاری کنیم در واقع شیوه تشیع صفوی را برگزیدیم

۱۸:۱۱ - ۲۰۱۶/۱۱/۲۰
دکتر سید محمد مهدی جعفری :

هر گاه به جای شناخت و معرفت علی، فقط از ولایتش بگوییم و به جای معرفت امام حسین، گریه و زاری کنیم در واقع شیوه تشیع صفوی را برگزیدیم

دکتر سید محمد مهدی جعفری در مراسم شب اربعین در شیراز: هر گاه به جای شناخت و معرفت علی، فقط از ولایتش بگوییم و به جای معرفت امام حسین، گریه و زاری کنیم در واقع شیوه تشیع صفوی را برگزیدیم.

به گزارش صبح شیراز ، در شب اربعین حسینی مراسم سوگواره اربعین با حضور تعدادی از فعالان سیاسی و اعضای احزاب اصلاح طلب در دفتر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شاخه فارس برگزار گردید. 

در این مراسم استاد دکتر سید محمد مهدی جعفری نهج البلاغه پژوه و استاد دانشگاه ضمن گرامیداشت اربعین امام حسین (ع) گفت: بررسی اربعین برای زنده نگه داشتن و ادامه دادن اهداف امام می باشد و در مورد قیام امام حسین تفاسیر فراوانی ارائه و احادیث زیادی بیان شده است که هر کدام با توجه به زمان بوده است و در نقل و بیان آنها باید به شرایط توجه کنیم.

وی درادامه به خوانش زمامداری حاکمان بنی امیه و شرایط آن روز پرداخت و افزود معاویه فردی بود که با تظاهر به اسلام شروع به اسلام زدایی کرد. اما یزید آشکارا به ضدیت با احکام اسلام می پرداخت. در کربلا حسین(ع) که تربیت شده خاندان و چکیده تعالیم الهی و اسلامی و مظهر فضیلت، رسالت و پاکی بود در مقابل یزید که مظهر همه بدی ها بود قرار گرفت. امام حسین در شب عرفه اعمال حج را ناتمام می گذارد و به سمت کوفه حرکت می کند. افراد ظاهربین، اینگونه می دیدند که پسر رسول خدا حج را رها کرد تا حکومت را به دست گیرد. اما در حقیقت حسین به دنبال این بود که نشان دهد تا زمانی که یزید حاکم است و همه احکام اسلام واژگون شده، حج گزاردن تاییدی تام بر برنامه های حکومت یزید است و لذا برخلاف جریان همه مردم حرکت می کند، تا ملت خفته آن روز را بیدار کند.

استاد پیشین دانشگاه شیراز در ادامه افزود : مسئولیت حسین ادامه راه رسول خدا بود و برای انجام این مسئولیت تصمیم به هجرت گرفت. هجرت اعتراض به نامطلوب بودن وضع کنونی و تلاش برای تغییر اوضاع است و هدف امام از هجرت چنان که خود می فرماید: اصلاح امت رسول خدا و امر به معروف و نهی از منکر است.

دکترسید محمد مهدی جعفری با اشاره به اینکه بعد از واقعه عاشورا عمال حکومت بنی امیه مسوولیت این واقعه را به دوش دیگری می انداختند افزود، قیام ها برای خوانخواهی امام حسین آغاز شد و بنی عباس با شعار حمایت از خونخواهی امام حسین بر سرکار آمد؛ اما کار را از ظلم و ستم به جایی رسانید که مردم شعار می داند که ای کاش ظلم بنی امیه باقی مانده بود ولی عدل بنی عباس شامل مان نشده بود.

این پژوهشگر نهج البلاغه در پایان ضمن ضرورت شناخت هدف و حرکت امام حسین افزود: شیعه صفوی فقط مربوط به زمان صفویه نیست، بلکه هر گاه به جای شناخت و معرفت علی فقط از ولایتش بگوییم و به جای معرفت امام حسین فقط گریه و زاری کنیم، در واقع شیوه صفوی را مجدد برگزیدیم. وی با بیان اینکه امروز نیاز به تشیع شناخت داریم، تشیع شناخت را زیر بار ظلم نرفتن و شناخت اسلام و قرآن و ائمه بر شمرد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
پرسش زد اسپم
کد زیر را وارد کنید.
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.